Proteíny

Vaše telo používa proteíny ako hlavný zdroj materiálu na tvorbu a obnovu krvi, svalov, kostí, zubov, kože, vlasov, nechtov a vnútorných orgánov. Slovo proteín pochádza z gréčtiny a v preklade znamená „na prvom mieste“.

Molekuly proteínov tiež vytvárajú niektoré enzýmy a hormóny a slúžia ako dôležité regulátory v ľudskom tele. Pomáhajú udržiavať krvný tlak, úroveň cukru v krvi a tiež metabolizmus.

Proteíny sú najkomplexnejšou skupinou látok známych pre vedu. Sú zložené z menších molekúl, ktoré sa volajú aminokyseliny. Ľudské telo potrebuje spolu 22 rôznych aminokyselín, aby si mohlo vytvoriť všetky potrebné proteíny. Veľa z nich si bunky dokážu sami vyrobiť, no 8 z nich môžete získať len cez stravu, ktorú jete. Týchto 8 aminokyselín voláme esenciálne aminokyseliny. Konkrétne ide o tryptofán, lyzín, methionín, fenylalanín, treonín, valín, leucín a izoleucín.

Veľa proteínových jedál živočíšneho pôvodu ako napríklad mäso, hydina, ryby, vajcia, syry a mlieko obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny a preto sú nazývané kompletné proteíny. Proteíny nachádzajúce sa v zelenine zvyčajne neobsahujú jednu alebo viac esenciálnych aminokyselín a preto sú nazývane nekompletné proteíny. Môžete však skombinovať 2 nekompletné proteíny rastlinného pôvodu a získať kvalitný kompletný proteín.

Ryby
Ryby obsahujú veľmi kvalitné bielkoviny. Na rozdiel od tukov, ktoré sa nachádzajú v zvieracom mäse, tuk v rybom oleji má pozitívny vplyv na človeka. Rybí tuk pomáha udržať nízku hladinu cholesterolu v krvi, čo znižuje riziko infarktu.

Proteín v tele bielych rýb, ako je zubáč alebo treska, je kvalitnejší, ako v mäse sumcov, ktoré konzumujú odpadky z dna. Veľmi pohodlný spôsob, ako si dopriať bielkoviny z rýb je priamo z plechovky. Konzervy tuniaka, lososa, sleďa, makrely, sardinky sú dobrým zdrojom bielkovín.

Vajcia
Vajcia obsahujú vysoko kvalitné kompletné vaječné proteíny. Po celé roky bol proteín vo vajciach používaný ako štandard na meranie kvality ostatných zdrojov bielkovín. Vajcia sú dobrým jedlom, ktoré môže bezpečne jesť v rozumnom množstve väčšina zdravých ľudí. Boli vyjadrené obavy týkajúce sa cholesterolu obsiahnutého vo vajciach, ale vajcia obsahujú aj lecitín, ktorý pomáha zabrániť hromadeniu tukov na stenách tepien.

Štúdia odhalila, že niektorí ľudia, ktorí jedia veľa vajíčok zaznamenajú zvýšenie cholesterolu v krvi, zatiaľ čo väčšina ľudí ostáva neovplyvnených. Ak ste citliví na hladinu cholesterolu v žĺtkoch, môžete jeden nahradiť dvoma bielkami. Veľké vajce obsahuje 6 gramov bielkovín a 80 kalórií.

Mlieko

Mliečny proteín je kompletná bielkovina a môže byť cennou súčasťou vyváženej stravy. Mlieko sa dobre kombinuje s mnohými inými potravinami. Všetky rastlinné bielkoviny môžu byť spracované v kombinácii s mliekom. Jeden šálka odtučneného mlieka obsahuje 8 g bielkovín a iba 90 kalórií. Obsahuje dva zdroje bielkovín, srvátku a kazeín.

Syr
Existuje veľa druhov syrov, z ktorých väčšina je s vysokým obsahom bielkovín.Mnoho z má pomerne vysoký obsah tuku. Ľudia, ktorí majú ťažkosti s trávením mlieka, väčšinou nemajú problém so syrom. Tvrdé syry ako čedar, mozzarella a americké tavené syry sú najznámejšie. Tieto priemerne obsahujú asi 7 g bielkovín a asi 100 kalórií.

Tvaroh
Tvaroh má veľmi vysoký obsah bielkovín a nízky obsah kalórií. Jedna malá šálka bez tuku obsahuje až 14 g bielkovín.

Sója
Sójový proteínový prášok je hlavnou zložkou mnohých instantných bielkovinových nápojov. Je vyrobený z mletých pražených sójových bôbov. To je obzvlášť užitočné pre chvíle, keď si v zhone  potrebujete rýchlo pripraviť nutričný ​​nápoj.

Komentáre sú uzavreté.